گزارش آماری نقض حقوق پیروان ادیان، شهریورماه 1403
تهیه وتنظیم گزارشات : سعید بهشتی متین، صدرا مجیب یزدانی
تنظیم نمودار آماری : کریم ناصری
ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهرهمند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان میباشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس میتواند از این حقوق یا مجتمعاً بهطور خصوصی یا بهطور عمومی برخوردار باشد.
ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.
گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان مرداد ماه 1403 شمسی است. این گزارش به صورت آماری-تحلیلی ارائه میشود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همینطور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیتهای مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودییتهای فراوان در ایران محسوب میشود.
فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :
جمهوری اسلامی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروههای مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آنها ممکن است وفاداری به نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیتهای مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر قرار دادهاند.بازداشتها و خشونتهای هدفمند ارگانهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. این دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم میشوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحتفشارهای بیشتری قرار دارند، آنها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هماکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره میکردند، در زندانهای اوین و رجایی شهر به سر میبرند و دهها تن از پیروان آن نیز در زندانهای کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبسهای طولانی شدهاند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودییتهای زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی ایران تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت میشناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی میشود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مسیحیت را به رسمیت میشناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت به دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال میشود، آنها که اکثراً در مناطق حاشیهای کشور زندگی میکنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانههای اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت.
اهل سنت:
اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تکتک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواستهای زیاده خواهانه نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی میشود.زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را میگذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیدهشان مورد بیاحترامی قرار میگیرند.اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار میدهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده قانون اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیتهای کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهرهمندی برابر از فرصتها و امکانات محروم هستند، همینطور با موانع و محدودییتهای جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبهرو هستند.
در این ماه :
مولوی عبدالحمید خطاب به علی خامنهای: اصلاح عدم به کارگیری نخبگان اقوام ومذاهب
عدم استفاده از نخبگان اقوام،مذاهب و زنان طی ۴۵ سال گذشته که در تضاد با عدالت اجتماعی و تعالیم اسلامی است، نارضایتی بزرگی پدید آورده است. دلیلش هر چه باشد،مرجع اصلاح و رفع موانع آن، عالیترین مقام حاکمیت است. بدون تردید چنین ابتکاری رضایت مردم و خوشنامی تاریخی را در پی خواهد داشت.”( رسانک ,1 شهریور 1403)
بازداشت محمدامین مرادزهی، روحانی بلوچ توسط نیروهای امنیتی
روز پنجشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۳ (۲۲ آگوست ۲۰۲۴)، محمدامین مرادزهی، روحانی اهل سنت بلوچ اهل اسماعیلآباد خاش به همراه برادرزاده ۱۷ سالهش طارق مرادرزهی در جریان هجوم نیروهای امنیتی به منزل خود و بدون ارائه هرگونه برگه قضایی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. (ههنگاو ,1 شهریور 1403)
احضار و بازجویی یکی از سرتیم های انتظامات مکی توسط اداره اطلاعات زاهدان بدنبال تدام فشارها به مجموعه مسجد مکی و مولوی عبدالحمید، یکی از اعضای با سابقه و سرتیم قسمتی از انتظامات مسجد توسط نیروهای اداره اطلاعات زاهدان احضار و چند ساعت مورد بازجویی قرار گرفت. هویت این اعضای با سابقه انتظامات، «اللهیار شه بخش» اهل و ساکن زاهدان احراز شده است وی تهدید شده تا مسئولیت خود در مسجد مکی را کنار بگذارد. (حال وش ,5 شهریور 1403)
بازداشت چند ساعته و ضبط وسایل ماموستا علی بهرامی
ماموستا علی بهرامی، امام جماعت روستای “نی” از توابع شهر مریوان، توسط اداره اطلاعات جمهوری اسلامی ایران بازداشت و وسایل شخصی وی از جمله تلفن همراهش ضبط شده است. بازداشت وی پس از بازگشتش از یک سفر به اقلیم کُردستان و در لحظه ورود به مریوان انجام گرفته است. (ههنگاو ,7 شهریور 1403)
صابر خدامرادی، روحانی اهل سنت به پانزده ماه حبس محکوم شد
صابر خدامرادی، روحانی اهل سنت و امام جمعه شهرک “قوخ” واقع در شهرستان سقز توسط دادگاه ویژه روحانیت همدان به ١۵ ماه حبس محکوم شد. وی همچنین در تاریخ ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، برای سومین بار متوالی به دلیل حمایت از اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ به دادگاه ویژه روحانیت همدان احضار شده بود. (هرانا ,8 شهریور 1403)
زندان زاهدان؛ عبدالاحد دهانی پس از چهار ماه بازداشت همچنان در بلاتکلیفی
عبدالاحد دهانی، طلبه اهل سنت مدرسه دینی انوارالحرمین در شهرستان راسک، ۱۳۲ روز است که در زندان زاهدان در بازداشت موقت به سر میبرد.خانواده او بارها برای پیگیری وضعیت پرونده فرزندشان به زاهدان مراجعه کردهاند، اما تاکنون مسئولان هیچ پاسخ شفافی در خصوص اتهامات او ارائه نکردهاند. همچنین، در این مدت، تنها یک بار اجازه ملاقات به آنها داده شده است. وی در تاریخ پانزدهم اردیبهشت ۱۴۰۳ ، همراه با پنج شهروند دیگر در شهرستان راسک بازداشت شد. (هرانا ,22 شهریور 1403)
اعتصاب غذای ماموستا خضرنژاد در بازداشتگاه اطلاعات سپاه
ماموستا «محمد خضرنژاد»، روحانی کُرد محبوس در زندان ارومیه، از روز ۲۱شهریور۱۴۰۳ در اعتراض به انتقال ناگهانی خود از این زندان به بازداشتگاه اطلاعات سپاه پاسداران این شهر، دست به اعتصاب غذا زده است. این روحانی کُرد همچنین معتقد است که پروندهسازیهای علیه او «بدون مستندات معتبر و براساس گزارشهای واهی و اعترافات اجباری و نامعتبر» صورت گرفته است. (هرانا ,25 شهریور 1403)
اجازه دیدار یکی از اعضای خانواده مولوی فتحی محمد نقشبندی با وی در آستانه دومین سالگرد جمعه خونین در زندان مشهد
روز دوشنبه ۱۹ شهریور ماه ۱۴۰۳، دستگاه قضایی پس از گذشت یک سال و بیست روز از بازداشت مولوی “فتحی محمد نقشبندی”، امام جمعه شهرستان راسک و در آستانه دومین سالگرد جنایت جمعه خونین زاهدان به یکی از اعضای درجه یک خانوادهاش اجازه ملاقات با وی را در زندان داده است. مولوی “فتحی محمد نقشبندی”، که بدلیل مواضع انتقادی نسبت به حاکمیت توسط نیروهای امنیتی در تاریخ ۲۹ مرداد ماه ۱۴۰۲ در مسیر راسک به چابهار بازداشت شده، با گذشت بیش از یک سال همچنان در وضعیت بلاتکلیفی و حبس در زندان وکیل آباد مشهد به سر می برد. (رسانک ,27 شهریور 1403)
احضار و بازجویی یکی از کارمندان دارالعلوم مکی زاهدان توسط اداره اطلاعات زاهدان
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳، در ادامه فشار بر مجموعه مسجد مکی، یکی از کارمندان بخش اداری دارالعلوم این حوزه از سوی نیروهای اداره اطلاعات زاهدان احضار و چندین ساعت مورد بازجویی قرار گرفته است. هویت شهروند احضار شده از کارکنان دارالعلوم مکی، «علی نارویی» حدودا ۴۵ ساله از کارمندان قدیمی بخش اداری دارالعلوم مکی و اهل و ساکن زاهدان توسط حال وش احراز شده است. «علی نارویی توسط نیروهای اداره اطلاعات زاهدان احضار و به مدت شش ساعت تحت بازجویی در خصوص دیگر کارکنان و افراد نزدیک به مسجد مکی قرار گرفته شده و به وی گفته شده برای ادامه بازجویی مجددا احضار خواهد شد.»(خبرگزاری حال وش.20شهریور1403)
بهائیان:
ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی میشود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمیخواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمیکنند. با این حال جمهوری اسلامی ایران آنها را تحت تعقیب قرار میدهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بودهاند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه میگیرند و همواره درمعرض دستگیریهای بدون مجوز قانونی و حبس قرار گرفتهاند. بهائیان هرگز قادر نبودهاند به طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار میگیرند.انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکانپذیر نیست و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بینالمللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده مردادگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت مردادگر شناختهشده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار میگیرد، مرتفع سازند.ممانعت از کسبوکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیتهایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ میکنند.
در این ماه :
تمدید قرار بازداشت مژگان سلمانزاده شهروند بهایی در زندان ارومیه
قرار بازداشت موقت مژگان سلمانزاده، شهروند بهایی ساکن تهران برای مدت دو هفته در زندان مرکزی ارومیه تمدید شده است. مژگان سلمانزاده، ٤٧ روز اخیر را با بلاتکلیفی کامل در بازداشت سپری کرده و تاکنون از دلایل بازداشت و اتهامات انتسابی به وی، اطلاعی در دسترس نیست. (ههنگاو ,1 شهریور 1403)
قرار بازداشت ناهید بهروزی، شهروند بهائی تمدید شد
ناهید بهروزی (فروهری)، شهروند بهائی ساکن شهرستان فردیس، علیرغم گذشت بیست و پنج روز از زمان بازداشت، کماکان در زندان کچویی کرج در بلاتکلیفی به سر میبرد. قرار بازداشت وی به مدت یک هفته دیگر تمدید شده است. (هرانا ,1 شهریور 1403)
تداوم بازداشت متین فهندژ سعدی، شهروند بهائی در زندان کرمان
متین فهندژ سعدی، شهروند بهائی ساکن کرمان علیرغم گذشت بیست روز از زمان دستگیری، کماکان در زندان این شهر در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. وی تاکنون تفهیم اتهام نشده است و همچنان بصورت بلاتکلیف در زندان کرمان بسر میبرد. (هرانا ,3 شهریور 1403)
شیوا کاشانی نژاد و مژگان صمیمی، شهروندان بهائی به حبس و دیگر مجازات ها محکوم شدند
براساس حکمی که توسط شعبه سوم دادگاه انقلاب رشت به ریاست قاضی مهدی راسخی صادر و روز چهارشنبه چهاردهم شهریورماه به این شهروندان ابلاغ شده است، شیوا کاشانینژاد و مژگان صمیمی از بابت اتهام “فعالیت آموزشی و تبلیغ امور مرتبط با آئین بهائی” هر کدام به دو سال و یک روز حبس تعزیری، پرداخت جریمه نقدى و پنج سال و یک روز محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شدند. (هرانا ,15 شهریور 1403)
تمدید قرار بازداشت ناهید بهروزی، شهروند بهائی محبوس در زندان کچویی کرج
روز ۱۵شهریور ۱۴۰۳ قرار بازداشت خانم بهروزی به مدت یک ماه دیگر تمدید شد و قرار وثیقه ای که برای آزادی وی صادر کرده بودند نیز از پرونده او حذف شده است.” یک منبع مطلع در خصوص وضعیت جسمانی او افزود: “ناهید بهروزی که به بیماری آسم مبتلاست در این مدت بیماری او وخیمتر شده و نیازمند رسیدگی پزشکی است. چندی پیش خانواده خانم بهروزی داروهای مورد نیاز او اعم از اسپری آسم را به زندان بردند اما مسئولین مربوطه از دریافت آن امتناع کردند. سپس یک اسپری آسم که تاریخ انقضای آن گذشته بود را از بهداری زندان به او تحویل دادند.”(هرانا ,16 شهریور 1403)
احضار ۱۰ زن بهائی به دادسرای اصفهان؛ تداوم آزار و اذیت اقلیتهای مذهبی
۱۰ زن بهائی ساکن اصفهان به نامهای ندا بدخش، آرزو سبحانیان، یگانه روح بخش، مژگان شاهرضایی، پرستو حکیم، یگانه آگاهی، بهاره لطفی، شانا شوقی فر، نگین خادمی و ندا عمادی به دادسرای عمومی و انقلاب اصفهان احضار شدند. این شهروندان بهائی در تاریخ ۱ آبان ۱۴۰۲ بازداشت و پس از دو ماه با تودیع وثیقه آزاد شده بودند. اتهام اصلی این افراد “تبلیغ علیه نظام” عنوان شده است که به طور مشخص به “انجام فعالیت آموزشی انحرافی مغایر با موازین و عقاید دین مبین اسلام از طریق ترویج و آموزش عقاید فرقه ضاله بهائیت” اشاره دارد. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ,16 شهریور 1403)
دادگاه تجدیدنظر؛ پریدخت شجاعی، شهروند بهائی به حبس محکوم شد
حکم دو سال و یک ماه حبس پریدخت شجاعی باغینی شهروند بهائی ساکن کرمان توسط دادگاه تجدیدنظر این استان عینا تایید شد.یک منبع مطلع ضمن تایید این خبر به خبرنگاران گفت: دادگاه تجدیدنظر بدون تشکیل جلسه، حکم بدوی این شهروند را عینا تایید کرده است. وی پرونده خود را در دیوان عالی کشور پیگیری خواهد کرد. (هرانا ,22 شهریور 1403)
پرونده ۱۵ شهروند بهائی برای رفع ایرادات مجددا به دادگاه انقلاب اصفهان ارجاع شد
پرونده ۱۵ شهروند بهائی ساکن بهارستان اصفهان به نام های مژگان پورشفیع اردستانی، نسرین خادمی قهقرخی، آزیتا رضوانی خواه، شعله آشوری، مژده بهامین، بشری مطهر، سارا شکیب، سمیرا شکیب، رویا آزادخوش، نوشین همت، شورانگیز بهامین، ساناز راسته، مریم خورسندی، فرخنده رضوان پی و فیروزه راستی نژاد که از دادگاه تجدیدنظر استان اصفهان برای رفع ایرادات به دادگاه انفلاب این استان بازگردانده شده، به زودی این شهروندان بهائی مجددا در دادگاه انقلاب اصفهان محاکمه خواهند شد. این شهروندان بهائی در تاریخ ۴ مهرماه ۱۴۰۳، مجددا محاکمه خواهند شد. (هرانا ,23 شهریور 1403)
ایرج نورسته، شهروند بهائی توسط نیروهای امنیتی در تبریز بازداشت شد
روز ۲۶ شهریور ۱۴۰۳، ایرج نورسته، شهروند بهائی در تبریز بازداشت شد. همچنین مأموران منزل او را تفتیش و تلفن همراهش را ضبط کردند. این سومین بار است که مأموران اداره اطلاعات به خانه خانواده نورسته مراجعه کردهاند. پیشتر در دی و شهریور ۱۴۰۲، مأموران بدون ارائه حکم قانونی وارد منزل این خانواده شده و لپتاپ و تلفنهای همراه اعضای خانواده را ضبط کرده بودند. چند هفته بعد از این اقدامات، علاوه بر ایرج نورسته، احضاریههایی برای همسرش لادن محمدنژاد و دخترش لاچین نورسته صادر شد. با حضور این خانواده در اداره اطلاعات تبریز، همگی تحت بازجوییهای طولانیمدت قرار گرفتند. تاکنون از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروند بهائی اطلاعی حاصل نشده است. (هرانا ,26 شهریور 1403)
سینا اقدسی، شهروند بهائی بازداشت شد
روز دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳، آقای سینا اقدسی شهروند بهائی در تبریز بازداشت شد. نیروهای امنیتی ضمن تفتیش منزل، تلفن همراه وی و اعضای خانواده را ضبط کردند. تاکنون از دلایل بازداشت و محل نگهداری سینا اقدسی اطلاعی حاصل نشده است. این شهروند بهایی پیش از این نیز به دلیل اعتقادات خود مورد بازداشت قرار گرفته بود. (هرانا ,26 شهریور 1403)
بازداشت اعظم آزموده، شهروند بهائی توسط نیروهای امنیتی
اعظم آزموده، شهروند زن بهایی ساکن تبریز توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران در این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. نیروهای امنیتی ضمن بازداشت این شهروند اقدام به تفتیش منزل و ضبط شماری از وسایل الکترونیکی وی کردهاند. (هرانا ,26 شهریور 1403)
نگار میثاقیان، شهروند بهائی توسط نیروهای امنیتی در شیراز بازداشت شد
نگار میثاقیان، شهروند بهائی ساکن شیراز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز موسوم به پلاک ۱۰۰ منتقل شد. یکی از نزدیکان این شهروند بهائی در تماس با هرانا گفت: “در ساعت ۱۳:۰۰ امروز چهارشنبه ۲۸ شهریورماه، چند تن از مأموران امنیتی با مراجعه به منزل خانم میثاقیان، او را بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز موسوم به پلاک ۱۰۰ منتقل کردند. همچنین ماموران مورد اشاره، اقدام به تفتیش محل کرده و شماری از وسایل شخصی از جمله تلفن همراه، لپتاپ و گذرنامه او را نیز ضبط کردند.” بازداشت خانم میثاقیان در حالی صورت گرفته که وی مادر یک کودک دو ساله است و همسر و فرزند او در شرایط سختی قرار گرفته اند. نگار میثاقیان پیشتر نیز به واسطه فعالیت های خود سابقه بازداشت و برخورد های قضایی را داشته است. تاکنون از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروند بهائی اطلاعی حاصل نشده است.
(خبرگزاری هرانا،28شهریور1403)
مادری که مقابل کودک دو سالهاش دستگیر شد
پس از اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱ سرکوب شهروندان بهایی سیر صعودی پیدا کرده بهطوری که هر هفته اخبار مختلفی از آزار و اذیت پیروان آیین بهایی در ایران منتشر میشود. در گزارش زیر به برخی موارد فشار و آزار شهروندان بهایی در هفته گذشته اشاره شده است. بنا به گزارشهای رسیده، دستکم چهار نفر از پیروان آیین بهایی در شهرهای شیراز و کرمان بازداشت شدند. در نخستین مورد، «نگار میثاقیان» روز چهارشنبه ۲۸شهریور۱۴۰۳ در شهر شیراز بازداشت شد. ماموران امنیتی، ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه به منزل نگار میثاقیان مراجعه کرده و با وجود عدم حضور نامبرده، وارد منزل او میشوند. همسر وی را تحت فشار قرار داده و برخی وسایل شخصی او مانند لپتاپ، موبایل و گذرنامه را ضبط میکنند. خانم میثاقیان ساعت ۱ بعدازظهر وارد منزل میشود. ماموران وی را مقابل چشمان فرزند دوسالهاش بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز موسوم به «پلاک ۱۰۰» منتقل میکنند. بنا بر این گزارشها، کودک دو ساله خانم میثاقیان در نبود مادرش بسیار بیتابی میکند و منتظر دیدار مادرش است. نگار میثاقیان، پیشتر هم سابقه بازداشت و برخورد قضایی دارد. او در مرداد سال ۱۳۹۷ بازداشت و بازجویی شد.( خبرگزاری هرانا،31شهریور1403)
مسیحیان:
جمهوری اسلامی ایران کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی جمهوری اسلامی ایران مورد اتهام و محکومیت قرار میگیرند. جفا بر مسیحیان در ایران رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری مورد آزار و اذیت قرار میگیرند. در جمهوری اسلامی ایران تعداد بیشماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیتهای مذهبیشان زندانیشده، مورد اتهام و محکومیت قرار میگیرند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمانهای مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته میشود تعداد زیادی از مسیحیان شناختهشده تنها به جرمهایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر میبرند و یا دیگر شهروندان مسیحی با عناوین جاسوسی محکوم میشوند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزهخواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندانهای ایران مواجه شده و بعضاً حتی تهدید به مرگ شدهاند. فشار دستگاههای امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه سلسله محدودیتهای اعمالشده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواستههای آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان منجمله شماره ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان داران و نوکیشان مسیحی فارسیزبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی دادهاند و یا به کل تعطیل و رهبران آنان مانند روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شدهاند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران همچنان ادامه دارد؛ با اینکه در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناختهشده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات مردادنی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزامرداد دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگانهای مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این امردادان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد میکنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به واسطهی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران را سد میکند.
در این ماه :
اسناد هک شده: از سرکوب صدها مسیحی تا پروندهسازی با اتهامات جعلی
سرکوب حکومتی بیش از سیصد شهروند مسیحی، بازداشت اتباع خارجی در رابطه با فعالیت مسیحی، جریمه کردن پلاتفرومهای دیجیتالی به دلیل فروش اقلام مسیحی، کالای قاچاق دانستن کتابمقدس، و «گروگان»گرفتن یک مسیحی دوتابعیتی هشتاد ساله برای تبادل با زندانیان در آمریکا و اتهامهای ساختگی مانند «براندازی نرم» و «صهیونیست» از جمله محتویات اسناد هک شده و منتشر شده توسط گروه هکری موسوم به «عدالت علی» است.(ماده 18, 7 شهریور 1403)
آخرین وضعیت ایمان صالحی، نوکیش مسیحی در زندان شیبان اهواز
ایمان صالحی، نوکیش مسیحی دوران محکومیت خود را در زندان شیبان اهواز سپری میکند. وی پیشتر توسط دادگاه انقلاب به پنج سال حبس و پنجاه میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده بود. آقای صالحی در تاریخ سوم دی ماه سال ۱۴۰۲ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. وی سپس اواخر خردادماه سال ۱۴۰۳، توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضی فتحی نیا از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام از طریق ترویج مسیحیت صهیونیستی” به پنج سال حبس و پنجاه میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد. این نوکیش مسیحی از عفونت لثه رنج میبرد و از رسیدگی تخصصی پزشکی در زندان شیبان اهواز محروم مانده است. (هرانا, 8 شهریور 1403)
الکساندر ب. مسیحی دوتابعیتی هشتاد ساله، «گروگان» حکومت با اتهامات جعلی
الکساندر ب. مسیحی دو تابعیتی ایرانی آمریکایی هشتاد سالهای است که طبق اسناد هک شده قوه قضاییه توسط گروه موسوم به عدالت علی با اتهاماتی جعلی به «گروگان» گرفته تا با زندانیان ایرانی در آمریکا مبادله کند. دفاعیه وکلای الکساندر هم بیپایه بودن اتهامات علیه این زندانی را برملا میکنند و هم نفوذ بازجویان را در پرونده سازی. (ماده 18, 10 شهریور 1403)
بیژن قلیزاده، شهروند مسیحی که پس از بازداشت با قید وثیقه آزاد بود، در یک سانحه رانندگی جان باخت
بیژن قلیزاده، نوکیش مسیحی که به دلیل فعالیت صلح آمیز دینی و به اتهام «تبلیغ علیه نظام از طریق ترویج مسیحیت صهیونیستی» به پنج سال زندان محکوم شده بود و تا برگزاری دادگاه تجدید نظر با قرار وثیقه آزاد بود، در سانحه رانندگی جان باخت. این شهروند مسیحی در سوم شهریورماه ۱۴۰۳ در جاده بروجن در استان چهار محال و بختیاری دچار سانحه میشود، آقای قلیزاده برای امرار معاش با ماشین باربری کار میکرد.(محبت نیوز, 10 شهریور 1403)
کمیسیون آمریکایی: انتشار هدفمند اطلاعات نادرست و جعلی جمهوری اسلامی علیه اقلیتهای دینی
«کمیسیون ایالات متحده آمریکا در امور آزادی مذهبی بینالمللی» در ماه اوت با انتشار گزارشی خبر داد که حکومت ایران بهطور «سیستماتیک» و «هدفمند» اطلاعات نادرست و جعلی در مورد اقلیتهای مذهبی و دینی، از جمله نوکیشان مسیحیان منتشر کرده است. رسانههای مرتبط با دولت ایران به دروغ یا بدون مدرک ادعا کردهاند که نوکیشان مسیحی از اسلام بخشی از یک شبکه «صهیونیستی» هستند که امنیت ملی را به خطر میاندازد. ( سایت کانون دفاع از حقوق بشر در ایران 13 شهریور 1403)
انوشه آشوری از همبند نوکیش خود، یاسر اکبری یاد میکند
انوشه آشوری، شهروند ایرانی بریتانیایی که بیش از چهار سال در ایران محبوس بوده، این مهندس دوتابعیتی شهریور ۱۳۹۶ در سفر به ایران بازداشت شد و حکم او بعد از دو سال حبس در زندان اوین اعلام شد. سخنگوی قوه قضاییه حکومت بدون ارایه سند و مدرکی شهریور ۱۳۹۸ گفت انوشه آشوری به جرم جاسوسی برای سرویس اطلاعاتی اسرائیل (موساد) به ده سال زندان و همینطور به اتهام «تحصیل نامشروع» مالی به دو سال حبس و بازگرداندن ۳۳ هزار یورو محکوم شد. این ادعای حکومت که «هیچکس در ایران به دلیل اعتقاداتش زندانی نیست از جمله هزاران دروغی است که گفته شده است». این زندانی سابق حکومت میافزاید که وی با این زندانیانی که به دلیل باور محبوس شدهاند از جمله یاسر (مهدی) اکبری نوکیش مسیحی در زندان آشنا و دوست بوده است. (ماده 18, 20 شهریور 1403)
بازداشت مژده فلاحی، نوکیش مسیحی توسط نیروهای امنیتی
مژده فلاحی، ساکن شیراز از ۹ روز پیش پس از مراجعه به دادسرای عمومی و انقلاب شیراز توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز منتقل شده است. مژده فلاحی، نوکیش مسیحی روز دوشنبه ۱۹ شهریورماه ۱۴۰۳ (۹ سپتامبر ۲۰۲۴)، پس از مراجعه به دادسرای انقلاب این شهر بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز موسوم به پلاک ۱۰۰ منتقل شده است. تا زمان تنظیم این گزارش، اطلاع دقیقی از دلایل بازداشت، اتهامات وارده و سرنوشت مژده فلاحی در دسترس نیست.(خبرگزاری ههنگاو،27شهریور1403)
پیروان سایر ادیان :
جمهوری اسلامی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آنها ممکن است وفاداری به نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده اند.بازداشت ها و خشونت های هدفمند ارگان های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت فشارهای بیشتری قرار دارند، آن ها از انجام مناسک مذهبی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهائیان را در این کشور اداره می کردند، در زندان های اوین و رجایی شهر به سر می برند و ده ها تن از پیروان آن نیز در زندان های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس های طولانی شده اند. یکی از آیینهای مذهبی در ایران، «یمانی» نام دارد که مدعی زمینهسازی ظهور امام دوازدهم شیعیان است.
در این ماه :
گزارش سازمان ملل از نقض حقوق اقلیتهای قومی و مذهبی در ایران
کمیته رفع تبعیض نژادی در گزارش خود از افزایش پروندههای قضایی و نقض گسترده حقوقبشر در مناطقی از ایران که اقلیتهای قومی و مذهبی زندگی میکنند، ابراز نگرانی کرد و خواستار دسترسی متهمان به روند عادلانه قضایی شد. ( سایت کانون دفاع از حقوق بشر در ایران 2 شهریور 1403)
مظاهر حیدری، درویش زندانی، به بیمارستان منتقل شد
مظاهر حیدری به دلیل شرایط وخیم جسمی، کاهش شدید وزن و عفونت دهان و دندان به بیمارستان اعزام شده است. یک منبع آگاه به نقل از هم بندیهای مظاهر حیدری گفت که این درویش زندانی طی دو هفته گذشته در یکی از راهروهای زندان و با دستبند به میله نگهداری شده است. (ایرانوایر 4 شهریور 1403)
ادامه اعتصاب مظاهر حیدری، درویش گنابادی و زندانی سیاسی، در بیمارستان
مظاهر حیدری در بخش آیسییو بیمارستان بستری است و با این وجود به جز سِرُم و مایعات، حاضر به شکستن اعتصاب غذایش نیست و به همین جهت روز پنجشنبه ۸ شهریور، قاضی و دادستان با حضور در بیمارستان قصد داشتند آقای حیدری را وادار به شکستن اعتصاب کنند. (ایرانوایر 8 شهریور 1403)
مظاهر حیدری پس از دوختن پلکهایش از حبس آزاد شد
مظاهر حیدری، درویش گنابادی زندانی، روز شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳در حالی که در بیمارستان به سر میبرد، از حبس آزاد شد. در تصاویری که از وی در بیمارستان و پس از آزادی منتشر شده است، اثر دوخته شدن پلکها و لب توسط این زندانی سیاسی دیده میشود. (ایرانوایر 11 شهریور 1403)
۱۰ تن در شهرستان کارون به دلیل “ترویج وهابیت” بازداشت شدند
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان کارون از بازداشت ۱۰ تن در این شهرستان به دلیل آنچه “ترویج وهابیت” عنوان کرده است، خبر داد و مدعی شد که این افراد “به فعالیت تبلیغی علیه مذهب شیعه، تبلیغ وهابیت و سلفیت میپرداختند.” علی فروزانفر ادعا کرد که یکی از این افراد، “دارای سوابق جرایم علیه امنیت ملی بوده است.” او بدون اشاره به هویت افراد بازداشت شده، اظهار داشت: “تحقیقات برای شناسایی و دستگیری سایر افراد مرتبط با این گروهک همچنان ادامه دارد.”( خبرگزاری هرانا.18شهریور 1403)
اعتصاب حمزه درویش در زندان لاکان رشت ۱۰ روزه شد
ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران روز جمعه ۳۰ شهریور از اعتصاب غذای حمزه درویش، زندانی سنی مذهب در زندان لاکان رشت خبر داد و نوشت که او این اعتصاب را که ۱۰ روز از آن میگذرد، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات خود آغاز کرده است. حمزه درویش هم اکنون در یکی از سلول های انفرادی زندان لاکان رشت نگهداری میشود. حمزه درویش در ۱۰ روز گذشته با خانواده خود تماسی نداشته است و خانوادهاش پس از پیگیریهای متعدد متوجه شدهاند که وی به دلیل اعتراض به برخوردار نشدن از مرخصی دست به اعتصاب غذا زده و سپس به یکی از سلول های انفرادی زندان لاکان رشت منتقل شده است و پرونده وی در دیوان عالی کشور بررسی و منجر به صدور حکم شد اما آقای درویش به دلیل ناتوانی مالی برای گرفتن وکیل به حکم صادره اعتراض نکرد. آقای درویش در اردیبهشت امسال از طریق بلعیدن قرص اقدام به خودکشی کرده بود. این اقدام او در اعتراض به صدور حکم ۱۴ سال حبس علیه خود صورت گرفته بود. در مرداد سال گذشته، حمزه درویش در پروندهای با اتهام «اجتماع و تبانی بر ضد امنیت کشور» به ۵ سال حبس، از بابت اتهام «مشارکت در تخریب عمدی به قصد مقابله با نظام» به ۵ سال حبس، از بابت اتهام «توهین به رهبری» به ۲ سال حبس و از بابت اتهام «توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی» به ۲ سال حبس با احتساب ایام بازداشت قبلی و از بابت «احراق عمدی بنا و ساختمان زندان و متعلقات آن به قصد مقابله با نظام» به تبعید از محل سکونت فعلی خود به شهرستان رامهرمز محکوم شده بود. این پرونده در دوران حبس برای این زندانی اهل سنت تشکیل شده بود که شاکی آن سازمان زندانها بود. حمزه درویش٬ جوان اهل تالش در استان گیلان، در سال ۹۸ در نامهای شرح داده بود که یکی از دوستانش با فریب٬ او را به ترکیه و سپس سوریه کشاند تا عضو نیروهای داعش شود؛ اما چون از پیوستن به آنها امتناع کرد، به دست نیروهای داعش زندانی و شکنجه شد.( خبرگزاری هرانا.31شهریور1403)
آگاهی بیشتر:
این گزارشات آماری از میان بیش 58 خبر که در طول شهریور ماه 1403 تهیه شده است.
آمار فوق از گزارشات رسانههای داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمعآوری شده و عملاً نمیتواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ درصد واقعیتهای جامعه باشد.
این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان که از رسانههای داخلی و خارجی مانند ایسنا، هرانا، ایسنا، ایرنا، ایلنا، هنر آنلاین، باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فارس، کیهان، همشهری آنلاین، مردادنیوز، سازمان ماده 18، کردپرس، کردپا، کمپین فعالین بلوچ، ههنگاو، بیبیسی فارسی، جمعآوری گردیده، تهیه شده است.
همکارانی که در گردآوری این موارد خبری نقض حقوق ادیان در شهریور ماه همکاری کردند خانمها و آقایان: کریم ناصری، آرشا کچوئیان، علی فروتن، صدرا مجیب یزدانی، سینا اشجعی، امیر پالوانه، سعید بهشتی متین، اسفندیار سنگری، نغمه ظریفیمقدم، عباس رهبری، مریم حبیبی، آیلین علیوردیلوییی، کوثر ولیزاده، پروین محمدی افقا، شراره هادیزاده رئیسی، میباشند. اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر