۱۴۰۳ آبان ۶, یکشنبه

گزارش آماری نقض حقوق پیروان ادیان، مهرماه 1403

گزارش آماری نقض حقوق پیروان ادیان، مهرماه 1403

تهیه وتنظیم گزارشات : سعید بهشتی متین، صدرا مجیب یزدانی، شراره هادی‌زاده رئیسی

تنظیم نمودار آماری : کریم ناصری

ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

 

ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان مرداد ماه 1403 شمسی است. این گزارش به ‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به ‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودییت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

 

فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :

 

جمهوری اسلامی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به ‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر قرار داده‌اند.بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. این دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودییت‌های زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی ایران تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت به دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه‌های اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت.

 

 

اهل سنت:

اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده خواهانه نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده قانون اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودییت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

در این ماه :

 

مجلس شورای اسلامی مانع از حضور نماینده اهل سنت در سمت معاون رئیس‌جمهور شد

انتصاب حسین‌زاده  به عنوان «معاون توسعه روستایی و مناطق محروم» نیازمند موافقت نمایندگان با استعفای او از مجلس شورای اسلامی بود اما با مخالفت اکثریت نمایندگان، تصدی سمت معاونت رئیس جمهور برای او امکان‌پذیر نخواهد بود. نمایندگان محلس روز چهارشنبه چهارم مهر پس از توضیحات آقای حسین‌زاده درباره دلیل استعفایش از نمایندگی مجلس و صحبت‌های مخالفان استعفا، با ۱۰۷ رای موافق، ۱۲۹ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۴۷ نماینده حاضر، با استعفای او مخالفت کردند. ( رادیو فردا,4  مهر 1403)

پلاکاردهای دیگری از حمایت مردم از مولوی عبدالحمید و هشدار به جمهوری اسلامی در فراموش نکردن جمعه خونین

روز جمعه ۶ مهر ماه ۱۴۰۳، شهروندان معترض به رژیم جمهوری اسلامی ایران با بالا بردن پلاکاردهایی در مراسم نماز جمعه در مصلی زاهدان حمایت خود را از مولوی عبدالحمید نشان داده و اعلام کردند که “جنایت جمعه خونین فراموش نمی‌شود”. همچنین گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد که ده‌ها خودرو و نیروی نظامی از خراسان جنوبی به بلوچستان اعزام شده و جو امنیتی بلوچستان خصوصا شهر زاهدان تشدید شده است.  ( رسانک,6  مهر 1403)

مولوی عبدالحمید درباره «جمعه خونین» زاهدان: این فاجعه نتیجه تبعیضی بود که ادامه دارد

عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه ۶ مهر ۱۴۰۲ در آستانه سالگرد «جمعه خونین زاهدان» با اشاره به آمار کشته‌ها و زخمی‌ها گفت: «این فاجعه‌ نتیجه تبعیض بود.» در بخش دیگری از سخنانش به جلوگیری مجلس از آغاز به کار عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده نقده و اشنویه به عنوان معاون مسعود پزشکیان انتقاد کرد و آن را هم تبعیض‌آمیز خواند.  ( ایران‌اینترنشنال,6  مهر 1403)

گزارشی از آخرین وضعیت ماموستا محمد خضرنژاد در زندان مرکزی ارومیه

ماموستا محمد خضرنژاد، روحانی کُرد اهل سنت و از بازداشت شدگان خیزش ژن ژیان ئازادی که محکومیت ۲۵ سال حبس خود را در زندان مرکزی ارومیه سپری می‌کند در هفته‌های گذشته به مدت ۱۲ روز دست به اعتصاب غذا زده است.این زندانی سیاسی در آبان ۱۴۰۲ از سوی شعبه ۳ دادگاه انقلاب ارومیه به اعدام و ۱۶ سال حبس تعزیری محکوم شده بود اما حکم اعدام وی در خرداد ۱۴۰۳ پس از اعلام عفو قوه قضاییه به ۲۵ سال حبس تبدیل شد. ( ایران‌وایر,7  مهر 1403)

راسک؛ یک روحانی اهل سنت توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد

عبدالوهاب پسند، روحانی اهل سنت توسط ماموران اداره اطلاعات راسک بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.هویت وی، عبدالوهاب پسند، ۲۱ ساله، فرزند مفتی احمد، اهل شهر پیشین واقع در شهرستان راسک و از طلاب مدرسه دینی عربیه تعلیم القران این شهر گزارش شده است.علیرغم پیگیری های خانواده این شهروند از مراجع قضایی و امنیتی، مسئولین مربوطه از ارائه پاسخی روشن در خصوص محل نگهداری و آخرین وضعیت وی، کماکان خودداری میکنند. (هرانا ,7 مهر 1403)

گزارشی از آخرین وضعیت پرونده حمزه درویش، زندانی اهل سنت

حمزه درویش دوران محکومیت خود را در زندان لاکان رشت سپری میکند. این زندانی اهل سنت پیشتر در پی گشایش پرونده جدید در دوران حبس، توسط دادگاه انقلاب رشت به ۱۴ سال حبس محکوم شده بود که اخیرا در پی تسلیم به رای، میزان محکومیت وی به ۱۰ سال و شش ماه حبس تقلیل یافت. ( هرانا,11  مهر 1403)

ماموستا «محمد خضرنژاد» به زندان مرکزی سنندج منتقل شد

ماموستا «محمد خضرنژاد» در یک تماس تلفنی کوتاه به خانواده خود اطلاع داد که از زندان مرکزی ارومیه به زندان سنندج منتقل شده است.وی در تاریخ ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ اعلام اعتصاب غذا کرد و در زمان اعتصاب به بازداشتگاه اطلاعات سپاه ارومیه منتقل شد و بازجوهای وی پس از چند روز برای بررسی خواسته‌های این زندانی سیاسی مبنی‌بر «انتقال به زندان مرکزی سنندج»، قول مساعد دادن و‌ ایشان به اعتصاب غذای خود پایان داد. ( ایران‌وایر,12  مهر 1403)

احضار و بازجویی یک شهروند توسط اداره اطلاعات زاهدان

روز یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳، داوود آذرنوش به اداره اطلاعات زاهدان احضار شد.آقای آذرنوش به مدت چهار ساعت مورد بازجویی قرار گرفته و نهایتا آزاد شده است. همچنین از او خواسته شده که مسئولیت خود در مسجد مکی را کنار بگذارد.داوود آذرنوش، یکی از اعضای با سابقه و سرتیم بخشی از انتظامات مسجد مکی، اهل و ساکن زاهدان است.(هرانا ۱۶ مهر ۱۴۰۳)

احضار و بازجویی یک شهروند توسط اداره اطلاعات زاهدان

روز سه شنبه۱۷ مهر ۱۴۰۳، سخی مزارزهی، از اعضای انتظامات مسجد مکی زاهدان توسط اداره اطلاعات این شهر احضار و مورد بازجویی قرار گرفت. در جریان این بازجویی، ماموران از او خواستند که مسئولیت خود در مسجد مکی را کنار بگذارد.سخی مزارزهی، فرزند امیر، یکی از اعضای باسابقه و سرتیم بخشی از انتظامات مسجد مکی زاهدان است.(هرانا ۱۷ مهر ۱۴۰۳)

مولوی عبدالحمید: خطر یک جنگ فراگیر در کل خاورمیانه وجود دارد

عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در خطبه‌های نماز جمعه ۲۰ مهر ماه خود گفت که خطر یک جنگ فراگیر که کل خاورمیانه را در بربگیرد، وجود دارد. مولوی عبدالحمید تاکید کرد بهترین راه برای حل مشکلات در خاورمیانه، صلح و حل و فصل عادلانه مسائل است.وی اسرائیل را اشغالگر توصیف کردو تاکید کرد حقوق فلسطینی‌ها در این باره باید احیا شود.او همچنین خواستار فشار مجامع بین‌المللی برای صلح در خاورمیانه شد. در قسمتی دیگر از خطبه هایش خواست طالبان تحصیل زنان در مدارس را آزاد کند.ویدیوهای منتشر شده در روز ۲۰ مهر ماه حاکی است نیروهای نظامی و امنیتی هم‌چون جمعه‌های گذشته در اطراف مسجد مکی زاهدان و خیابان‌های منتهی به آن مستقر واقدام به تفتیش بدنی نمازگزاران کردند.( ایران اینترنشنال ۲۰ مهر ۱۴۰۳)

احضار و بازجویی یک شهروند توسط اداره اطلاعات زاهدان

روز شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ حسام ملازایی،فرزند حافظ اسماعیل و نوه مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت مسجد مکی زاهدان به اداره اطلاعات این شهر احضار شد و مورد بازجویی قرار گرفت.تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل احضار و بازجویی این شهروند اطلاعی حاصل نشده است.(هرانا ۲۲ مهر ۱۴۰۳)

با پایان دوران محکومیت، عدنان شه بخش از زندان زاهدان آزاد شد

روز دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳، عدنان شه بخش از اعضای مسجد مکی زاهدان با پایان دوران حبس از زندان این شهر آزاد شد.پیشتر عدنان شه بخش از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام توسط مرجع قضایی به حبس محکوم شده بود.در تاریخ دوم تیرماه سال گذشته، عدنان شه بخش توسط نیروهای امنیتی در زاهدان بازداشت شد. وی پس از چندی به زندان این شهر منتقل شده بود.(هرانا ۲۴ مهر ۱۴۰۳)

آزادی ماموستا حسین خسروی و هیوا نوری با قرار وثیقه از زندان ارومیه / ادامه بازداشت ماموستا سلیمان ادهمی

دو زندانی عقیدتی هیوا نوری و ماموستا حسین خسروی اهل بوکان که به «بغی» متهم شده‌اند با قرار وثیقه از زندان مرکزی ارومیه آزاد شدند. همچنین پرونده سومین متهم این پرونده، ماموستا سلیمان ادهمی، به دادگاه ویژه روحانیت تبریز ارسال شده و وی همچنان با قرار بازداشت موقت در این زندان به سر می‌برد. در هفته‌های گذشته ماموستا حسین خسروی، امام جماعت یکی از روستاهای بانه به همراه هیوا نوری، فعال مذهبی با قرار وثیقه ۲ میلیارد تومانی به صورت موقت از زندان مرکزی ارومیه آزاد شدند و پرونده سلیمان ادهمی، امام جماعت روستای «موسه» بوکان که پیشتر در شعبه اول دادگاه انقلاب ارومیه بررسی می‌شد به دادگاه ویژه روحانیت تبریز ارسال داده است. حسین خسروی و سلیمان ادهمی، دو روحانی اهل سنت کُرد، به همراه یک فعال دیگر مذهبی به نام هیوا نوری که در تاریخ ۹ و ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ توسط نیروهای وزارت اطلاعات در بوکان بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد امنیتی در ارومیه منتقل شدند. این سه فعال مذهبی برای بیش از ۳ ماه در این بازداشتگاه امنیتی از سوی بازجویان اداره اطلاعات برای انجام اعترافات اجباری مورد شکنجه قرار گرفته و پس از آن به زندان مرکزی ارومیه منتقل شدند.( شبکه حقوق بشر کردستان 25 مهر1403)

 

 

 

 

 

بهائیان:

ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. با این حال جمهوری اسلامی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی  تاکنون، بهاییان به طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه می‌گیرند و همواره درمعرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرار گرفته‌اند. بهائیان هرگز قادر نبوده‌اند به طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند.انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده مردادگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت مردادگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌ مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

در این ماه :

 

 

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۰ زن بهائی در اصفهان برگزار شد

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ندا بدخش، آرزو سبحانیان، یگانه روح بخش، مژگان شاهرضایی، پرستو حکیم، یگانه آگاهی، بهاره لطفی، شانا شوقی فر، نگین خادمی و ندا عمادی، شهروندان بهائی برگزار شد.این شهروندان از بابت اتهامات انتسابی تبلیغ علیه نظام، با حضور وکلا، به دفاع از خود پرداختند. آنان در بخشی از دفاعیات خود، به آزارهای فیزیکی و کلامی که در جلسات بازجویی روی داده بود اشاره کرده اند و قاضی دادگاه، از این موضوع اظهار تعجب و بی اطلاعی کرده است. (هرانا ,2 مهر 1403)

منزل فریبا اشتری، شهروند بهائی تفتیش شد

نیروهای امنیتی با مراجعه به محل سکونت خانم اشتری، اقدام به تفتیش منزل وی کرد. ماموران ضمن ضبط گوشی و لپتاپ این شهروند، شماری کتاب و تصاویر مرتبط با آیین بهائی را نیز با خود بردند. فریبا اشتری، شهروند بهایی ساکن یزد پیش از این نیز به دلیل اعتقادات خود سابقه بازداشت و محکومیت را دارد. (هرانا ,2 مهر 1403)

اعظم آزموده، شهروند بهائی آزاد شد

این شهروند بهائی در تاریخ ۲۶ شهریورماه ۱۴۰۳، توسط نیروهای اداره اطلاعات تبریز، در محل سکونتش بازداشت شده بود. همچنین منزل وی توسط مأموران تفتیش و شماری از لوازم الکترونیکی او ضبط شد. تاکنون از اتهامات مطروحه علیه خانم آزموده اطلاعی حاصل نشده است. (هرانا ,3 مهر 1403)

بهائیان گرگان؛ شاهین مودّت و سودابه مهدی‌ نژاد بازداشت شدند

شاهین مودّت و سودابه مهدی‌نژاد زوج بهائی ساکن گرگان، توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. همچنین ماموران منزل این شهروندان را مورد تفتیش قرار دادند و شماری از لوازم الکترونیکی و کتب دینی آنان را ضبط کردند. تاکنون از دلایل بازداشت و محل نگهداری این شهروندان اطلاعی حاصل نشده است.  (هرانا ,4 مهر 1403)

محاکمه مجدد ۱۵ زن بهائی در دادگاه انقلاب اصفهان

۱۵ شهروند بهائی ساکن بهارستان اصفهان به نام های مژگان پورشفیع اردستانی، نسرین خادمی قهقرخی، آزیتا رضوانی خواه، شعله آشوری، مژده بهامین، بشری مطهر، سارا شکیب، سمیرا شکیب، رویا آزادخوش، نوشین همت، شورانگیز بهامین، ساناز راسته، مریم خورسندی، فرخنده رضوان پی و فیروزه راستی نژاد ، از بابت اتهام “فعالیت آموزشی و تبلیغی مغایر با شرع اسلام” مجددا در شعبه اول دادگاه انقلاب اصفهان محاکمه شدند. پیشتر این پرونده، از دادگاه تجدیدنظر استان اصفهان برای رفع ایرادات به دادگاه انفلاب این استان بازگردانده شده بود.  (صدای آمریکا ,4 مهر 1403)

زندان کچویی کرج؛ بلاتکلیفی ناهید بهروزی، شهروند بهائی ادامه دارد

خانم بهروزی ۶۰ روز است در بلاتکلیفی به سر می‌برد و تاکنون امکان آزادی موقت با قرار وثیقه برای او میسر نشده است. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروند بهائی در خصوص آخرین وضعیت وی گفت: “زندان کچویی کرج به منظور مبارزه با حشرات و بهبود شرایط بهداشتی، اقدام به سم‌پاشی کرده است. با این حال، این اقدام برای خانم بهروزی که به بیماری تنفسی مبتلا است، شرایط نامناسبی را به وجود آورده و باعث تشدید مشکلات تنفسی او شده است.”تاکنون از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه خانم بهروزی اطلاعی حاصل نشده است.(هرانا ,5 مهر 1403)

منزل یک زوج بهائی در تبریز تفتیش شد

منزل فردین رضایی و مه لقا اقدسی، شهروندان بهائی ساکن تبریز توسط نیروهای امنیتی مورد تفتیش قرار گرفت و شماری از لوازم شخصی آنها ضبط شد. تاکنون از دلایل تفتیش منزل این شهروندان بهائی اطلاعی حاصل نشده است. (هرانا ,8 مهر 1403)

نگار میثاقیان، شهروند بهائی از زندان عادل آباد شیراز آزاد شد

آزادی خانم میثاقیان روز یکشنبه ۸ مهرماه ۱۴۰۳، با تودیع وثیقه سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی از زندان عادل آباد شیراز صورت گرفته است. این شهروند بهائی در تاریخ ۲۸ شهریورماه ۱۴۰۳، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. وی یک روز بعد در شعبه ۱۴ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شیراز از بابت اتهاماتی از جمله تبلیغ علیه نظام مورد تفهیم اتهام قرار گرفته بود. لازم به ذکر است، محبوب حبیبی همسر خانم میثاقیان روز شنبه ۷ مهرماه ۱۴۰۳، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر موسوم به پلاک ۱۰۰ منتقل شد. (هرانا ,8 مهر 1403)

محبوب حبیبی، از بهائیان شیراز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد

محبوب حبیبی در حضور کودک دو ساله خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز موسوم به پلاک ۱۰۰ منتقل شد. نگار میثاقیان، همسر وی نیز کماکان در بازداشت بسر میبرد. فرزند این خانواده در سایه نبود والدین خود با شرایط روحی نامناسبی مواجه است”.تاکنون از دلایل بازداشت آقای حبیبی اطلاعی حاصل نشده است. (هه‌نگاو ,8 مهر 1403)

محبوب حبیبی، شهروند بهائی تفهیم اتهام شد

محبوب حبیبی شهروند بهائی که در بازداشت بسر میبرد، در شعبه ۱۴ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شیراز به ریاست بازپرس خسروانی برگزار شد، به آقای حبیبی اتهاماتی از جمله تبلیغ علیه نظام تفهیم اتهام شد.  (هرانا ,9 مهر 1403)

تداوم سرکوب بهائیان توسط جمهوری اسلامی؛ ممنوعیت فروش محصولات شرکت‌هایی که مالکان آنها بهائی هستند

یک وکیل دادگستری در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت که وزارت اطلاعات با احضار صاحبان فروشگاه‌های بزرگ در تبریز و دیگر شهرها، آنها را از فروش محصولات شرکت «رافونه» به بهانه آنچه بهائی بودن مالک آن شرکت نامیده، منع کرده است.آقای یوسفی به نام برخی از این فروشگاه‌ها اشاره کرده است که به گفته او، شامل «هایپرمی، دیلی مارکت، اوجوز مارکت، بایرام و کوروش» می‌شود. او نوشت: «‏در روز‌های اخیر علاوه بر افزایش بازداشت خودسرانه بهائیان در شهرهای مختلف ایران، شاهد تشدید سیاست سرکوب از طریق ممنوعیت کسب و کار و محرومیت از حقوق اجتماعی آنها از سوی جمهوری اسلامی هستیم.» ( صدای آمریکا,10  مهر 1403)

شادی شهیدزاده از زندان اوین آزاد شد

آزادی خانم شهیدزاده با پایان دوران محکومیت ۱۸ ماهه وی صورت گرفته است. شادی شهیدزاده، در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و سپس به زندان اوین منتقل شد. این شهروند بهائی اواسط تیرماه ۱۴۰۲، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهام “عضویت در گروه‌ها و دستجات غیرقانونی با هدف بر هم زدن امنیت کشور” به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده بود.چندی بعد در پی پذیرش اعاده دادرسی پرونده وی در شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور، میزان محکومیت این شهروند بهائی توسط شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ۱۸ ماه حبس کاهش یافت. (هرانا ,10 مهر 1403)

ناهید بهروزی، شهروند بهائی از زندان کچویی کرج آزاد شد

ناهید بهروزی (فروهری)، شهروند بهائی ساکن شهرستان فردیس با تودیع وثیقه از زندان کچویی کرج آزاد شد.ناهید بهروزی (فروهری)، شهروند بهائی، مورخ ۸ مرداد ۱۴۰۳، توسط نیروهای اداره اطلاعات فردیس، در منزل شخصی خود، بازداشت شد. این شهروند بهائی در تاریخ ۲۵ مردادماه ۱۴۰۳، با پایان مراحل بازجویی از بازداشتگاه اداره اطلاعات به زندان کچویی کرج منتقل شده بود. از اتهامات مطروحه علیه خانم بهروزی اطلاعی حاصل نشده است.(هرانا ,11 مهر 1403)

پس از ۶ ماه توقف اجرای حکم؛ عطاالله ظفر، شهروند بهائی به زندان اوین بازگشت

عطاالله ظفر، شهروند بهایی ۸۰ ساله بعد از شش ماه توقف حکم، روز چهارشنبه ۱۱ مهرماه ۱۴۰۳، جهت تحمل باقیمانده دوران محکومیت حبس خود به زندان اوین بازگشته است. عطاءالله ظفر در تاریخ یازدهم اردیبهشت ماه سال گذشته، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. وی چندی بعد از بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین به بند عمومی این زندان منتقل شد.آقای ظفر در تیرماه سال ۱۴۰۲ توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهام “عضویت در گروه‌ها و دستجات غیرقانونی با هدف بر هم زدن امنیت کشور” به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده بود. این حکم نهایتا در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به دو سال حبس تقلیل یافت. (هرانا ,12 مهر 1403)

زندان اوین؛ کارشکنی در رسیدگی به وضعیت وخیم ولی‌الله قدمیان فعال بهایی

ولی‌الله قدمیان، زندانی بهایی که دوره حبس خود را در زندان اوین سپری می‌کند؛ با وجود وضعیت وخیم سلامت به دلیل تعلل و کارشکنی مسئولان از رسیدگی پزشکی محروم مانده و شرایط وی در زندان اوین نگران‌کننده است. وی از ۱۷ ماه پیش بازداشت و کماکان از حق اعزام به مرخصی محروم است. ولی‌الله قدمیان، زندانی ٦٧ ساله بهایی ساکن تهران که دوران محکومیت دو ساله خود را در زندان اوین تهران سپری می‌کند، دچار بیماری ریوی شده و به درمان فوری نیاز دارد.  (هه‌نگاو ,12 مهر 1403)

سومین سال حبس؛ درخواست اعاده دادرسی پیام ولی، رد شد

درخواست اعاده دادرسی پیام ولی، شهروند بهایی محبوس در زندان قزلحصار کرج، برای دومین بار در خصوص محکومیت شش سال حبس او توسط دیوان عالی کشور رد شد. همچنین، در پرونده‌ای که در دوران حبس علیه او گشوده شده، حکم یک سال حبس وی در دادگاه تجدیدنظر به هشت ماه کاهش . پرونده دوم با شکایت حمزه کولیوند، رئیس حفاظت اطلاعات زندان مرکزی کرج علیه آقای ولی گشوده شد. (هرانا ,13 مهر 1403)

مژگان سلمان زاده، شهروند بهائی از زندان ارومیه آزاد شد

روز شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳، مژگان سلمان‌زاده، شهروند بهائی آزاد شد.آزادی خانم سلمان‌زاده با تودیع وثیقه از زندان ارومیه صورت گرفته است.وی در تاریخ ۱۴ تیرماه سال جاری، در شهر ماکو توسط نیروهای امنیتی بازداشت و چندی بعد به بند عمومی زندان ارومیه منتقل شد.تاکنون از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه خانم سلمان‌زاده اطلاعی حاصل نشده است.(هرانا ۱۶ مهر ۱۴۰۳)

همزمان با تفتیش منزل، مهنوش مختاری بازجویی شد

روز چهارشنبه ۱۱ مهر، منزل مهنوش مختاری، شهروند بهائی در بیرجند توسط نیروهای امنیتی تفتیش شد. وسپس ماموران اقدام به ضبط لپ تاپ،تلفن همراه وکتب دینی کردند وی سپس به اداره اطلاعات این شهر احضار و ساعاتی مورد بازجویی قرار گرفته است.تا کنون هیچکدام از لوازم توقیف شده به وی بازگردانده نشده است(هرانا ۱۶ مهر ۱۴۰۳)

سینا اقدسی، شهروند بهائی با تودیع وثیقه آزاد شد

آزادی آقای اقدسی، روز سه شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ با تودیع وثیقه صورت گرفته است.تاکنون از اتهامات مطروحه علیه وی اطلاعی حاصل نشده است.سینا اقدسی در تاریخ ۲۶ شهریورماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود. ماموران ضمن تفتیش منزل تلفن همراه وی و اعضای خانواده‌اش را ضبط کردند.این شهروند بهائی پیش از این نیز سابقه بازداشت وبرخوردهای قضایی را داشته است.(هرانا ۱۷ شهریور ۱۴۰۳)

زندان اوین، مهوش ثابت شهروند بهائی ۷۲ ساله نیازمند رسیدگی پزشکی است

این زندانی ۷۲ ساله که از بیماری ریوی و مشکلات تنفسی رنج میبرد، با وجود وضعیت نامناسب جسمانی از رسیدگی تخصصی پزشکی و اعزام به مراکز درمانی خارج از زندان محروم مانده است همچنین در زمان بازداشت خود در مردادماه ۱۴۰۱، مبتلا به بیماری کرونا بوده و در طول مدت بازداشت تحت درمان مکفی قرار نگرفت، امری که منجر به عود بیماری ریوی وی شد. همچنین استنشاق دود ناشی از آتش سوزی زندان اوین به تشدید مشکلات تنفسی او انجامید.(ایران‌وایر ۲۲ مهر ۱۴۰۳)

به‌رغم تایید پزشک؛ ولی‌ الله قدمیان از مرخصی درمانی محروم است

ولی‌ الله قدمیان، شهروند بهائی ۶۷ ساله محبوس در زندان اوین با علائم مشکوک به بیماری سل یا ذات‌الریه روبروست و وضعیت جسمانی وی وخیم است. از تاریخ ۹ مهر، چندین بار به بیمارستان اعزام شد که به دلیل عدم هماهنگی‌های لازم توسط زندان این اعزام‌ها ناموفق بود. نهایتاً در ۱۶ مهر، آزمایشات انجام شد و آقای قدمیان پس از به‌هوش آمدن سریعاً به زندان بازگردانده شد. زمان اعلام نتایج آزمایشات نیز به هفته‌های آینده موکول شده است. وضعیت جسمانی آقای قدمیان به تدریج وخیم‌تر شده و وی چندین بار دچار تب و لرز شده است.بهداری زندان و دکتر عفونی این مرکز، با توجه به ازدحام جمعیت در بندها و ریسک ابتلا به بیماری‌های ویروسی، تشخیص و درمان بیماری وی را در داخل زندان غیرممکن دانسته و تأکید کرده‌اند که او باید به مرخصی درمانی اعزام شود. با وجود تأیید رئیس زندان، بهداری و ضابط قضایی، نیری، دادیار و نماینده دادستان، تاکنون با مرخصی آقای قدمیان موافقت نکرده است. همچنین، تلاش‌های خانواده این شهروند بهائی برای گرفتن مرخصی درمانی تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.(هرانا  ۲۳ مهر ۱۴۰۳)

نامه مادر محبوب حبیبی شهروند بهائی؛ فرزندم به خاطر باورهایش در زندان است

مرضیه شمس‌الدینی، مادر محبوب حبیبی، شهروند بهائی محبوس در بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز موسوم به پلاک ۱۰۰، با نگارش نامه‌ای نسبت به بازداشت فرزندش اعتراض کرد. خانم شمس‌الدینی عنوان کرد که آقای حبیبی تنها به دلیل باورش به دیانت بهائی در زندان بسر میبرد.او در نامه مذکور عنوان کرده است که من سال‌هاست که دور از فرزندانم زندگی می‌کنم و  آماده ملاقات با آنها بودم که خبر رسید نگار میثاقیان، عروسم توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات شیراز منتقل شد و طولی نکشید که محبوب هم در تاریخ ۷ مهرماه بازداشت شد و کودک دوساله‌شان بدون پدر و مادر در خانه ماند. نگار یک روز پس از بازداشت محبوب آزاد شد، اما محبوب همچنان در بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز است.وی در پایان نامه نوشت من امیدوارم پسرم محبوب وهمه زندانیان سیاسب وعقیدتی به زودی آزاد شوندوحق زندگی بی دغدغه در کنار عزیزانشان را داشته باشند(هرانا ۲۳ مهر ۱۴۰۳)

رسانه نزدیک به سپاه: قبله بهائیان از اهداف مشروع جمهوری اسلامی است

سرویس سیاست مشرق در گزارشی ویژه که روز سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ منتشر کرده مدعی شده است که جامعه بهائیان در ایران و خارج از کشور به‌صورت مستقیم از سوی سرویس اطلاعات خارجی اسرائیل، موساد اداره می‌شوند.مشرق در ادامه بیت العدل العظم، عالی‌ترین مرکز جامعه بهائیان را به این دلیل که در اسرائیل واقع شده بازوی اجرایی صهیونیست‌ها در منطقه و به‌ویژه ایران دانسته است.این رسانه از قبله بهائیان به‌عنوان یکی از اهداف مشروع جمهوری اسلامی در حمله احتمالی به اسرائیل نام برده و تهدید کرده است که اگر اسرائیل بخواهد اراده جمهوری اسلامی را امتحان کند باغ زیبای عکا به زمین سوخته تبدیل خواهد شد.(ایران وایر ۲۴ مهر ۱۴۰۳)

فراز رضویان، شهروند بهائی به حبس و دیگر مجازات ها محکوم شد

فراز رضویان، شهروند بهائی، توسط دادگاه انقلاب رشت به دو سال و یک روز حبس تعزیرى، پرداخت جریمه نقدى و محرومیت از حقوق اجتماعى محکوم شد. براساس حکمی که توسط شعبه سوم دادگاه انقلاب رشت صادر و به این شهروند بهائی ابلاغ شده، وی به دو سال و یک روز حبس تعزیرى، پرداخت ٨٠,٠٠٠,٠٠٠ تومان جریمه نقدى و پنج سال و یک روز محرومیت از حقوق اجتماعى محکوم شده است. یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند بهائی ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: آقای رضویان تا کنون بازداشت و بازجویی نشده است. چندی پیش دادگاه مژگان صمیمی، مادر آقای رضویان در این شعبه برگزار و بطور ناگهانی در دادگاه، فراز رضویان به عنوان متهم شناخته شد. وی در این دادگاه به همراه مادرش از بابت اتهام فعالیت آموزشی و تبلیغ امور مرتبط با آئین بهائی، به حبس و دیگر مجازات ها محکوم شدند. در پی درخواست وکیل مدافع آقای رضویان، دادگاه رسیدگی به اتهامات وی جداگانه در این شعبه برگزار و نهایتا همان حکم مجددا علیه او صادر شده است.( ایران‌وایر 25مهر1403)

تشدید بهایی‌ستیزی حکومت ایران هم‌زمان با بحران فزاینده با اسراییل

برخوردهای امنیتی یا قضایی و نفرت پراکنی، دو روش مرسوم در تاریخ ۴۵ ساله جمهوری اسلامی برای تحت آزار و فشار قرار دادن شهروندان بهایی است. در دو هفته گذشته، علی‌رغم شرایط خاص در کشور که ناشی از بحران فزاینده با اسراییل و بالا گرفتن احتمال حمله آن کشور به ایران است، بهاییان همچنان با برخوردهای امنیتی- قضایی و نفرت‌پراکنی روبه‌رو بوده‌اند و حتی اماکن مذهبی آن‌ها در اسراییل، تهدید به حمله نظامی از سوی جمهوری اسلامی شده است. «شیرین عبادی» در این خصوص در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «جمهوری اسلامی در حاشیه نزاع با اسراییل بهاییان را تهدید می‌کند، در‌حالی‌که جنگ با جامعه بهایی چهار دهه قبل آغاز شده است.» عبادی در ادامه بیان کرده که اعدام، زندان، ناپدیدسازی قهری، مصادره اموال، محرومیت از تحصیل، شیوه‌های مختلف حکومت در این جنگ بوده است. خانم عبادی یادداشت خود را با این عبارات به پایان می‌رساند: «ما اعدام زنان بهایی ازجمله دختری ۱۷ ساله را فراموش نکرده‌ایم. با خاک یکسان کردن گورستان‌های بهاییان را فراموش نکرده‌ایم.»(خبرگزاری هرانا 28مهر1403)

 

مسیحیان:

جمهوری اسلامی ایران کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی جمهوری اسلامی ایران مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. جفا بر مسیحیان در ایران رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته می‌شود تعداد زیادی از مسیحیان شناخته‌شده تنها به جرم‌هایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر می‌برند و یا دیگر شهروندان مسیحی با عناوین جاسوسی محکوم می‌شوند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزه‌خواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندان‌های ایران مواجه شده و بعضاً حتی تهدید به مرگ شده‌اند. فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه سلسله محدودیتهای اعمال‌شده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواسته‌های آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان من‌جمله شماره ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان داران و نوکیشان مسیحی فارسی‌زبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی داده‌اند و یا به کل تعطیل و رهبران آنان مانند روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شده‌اند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران همچنان ادامه دارد؛ با اینکه در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته‌شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات مردادنی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزامرداد دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگان‌های مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این امردادان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد می‌کنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به واسطه‌ی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران را سد می‌کند.

 

در این ماه :

انوشاوان اودیان از اتهام انتسابی تبرئه و از زندان اوین آزاد شد

شعبه ۲۱ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، با تأیید رأی دیوان عالی کشور، انوشاوان اودیان، شهروند مسیحی را از اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» تبرئه کرده و او از زندان اوین آزاد شده است. آقای انوشاوان آودیان که در اردیبهشت ۱۴۰۱ توسط دادگاه انقلاب تهران به ۱۰ سال حبس، جزای نقدی و محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شده بود، در ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ برای اجرای حکم به زندان اوین منتقل شد.(ماده 18,  5 مهر 1403)

«مخالفت ضابط امنیتی با آزادی مشروط» لاله ساعتی، شهروند مسیحی زندانی

ضابط امنیتی، روز جمعه، ششم مهر ماه ۱۴۰۳، با درخواست آزادی مشروط لاله ساعتی، نوکیش مسیحی و زندانی عقیدتی مخالفت کرده است. این شهروند مسیحی از اواخر بهمن ماه ۱۴۰۲ در زندان است. «با توجه به اینکه لاله ساعتی، از اواخر تیر ماه، چند مرحله به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات، با هدف بازجویی و تلاش ضابط امنیتی پرونده اش جهت اخذ اعترافات اجباری و متقاعد کردن وی برای مصاحبه در مقابل دوربین رسانه‌ها، تکذیب اخبار منتشر شده از وی در رسانه‌ها، ارتباط وی با متهم دیگر پرونده اش ـ لادن ساعتی و چند فرد دیگر، تحت فشار قرار گرفت ولی تن به خواسته غیرمعقول ضابط امنیتی پرونده اش نداده درخواست آزادی مشروط وی با طرح این عنوان که «لاله ساعتی همکاری‌های لازم را با وزارت اطلاعات بعنوان ضابط پرونده اش نداشته و هنوز اصلاح نشده» رد و به وکیل تسخیری وی ابلاغ شد.»  ( آرتیکل 18 ۶  مهر 1403)

یاسر اکبری، نوکیش مسیحی زندانی، پس از تحمل نزدیک به پنج سال زندان آزاد شد

این شهروند مسیحی، مهر ماه ۱۳۹۹، به دلیل باور مسیحی و فعالیت مسالمت‌آمیز دینی، و به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل کلیسای خانگی» توسط قاضی محمد مقیسه به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد. طی دوران حبس، درخواست اعاده دادرسی این شهروند مسیحی چهار بار به‌طور متوالی در دیوان عالی کشور رد شده بود.در نهایت، شعبه ۲۱ دادگاه تجدید نظر، حکم حبس این نوکیش مسیحی را از ۱۰ سال به چهار سال و پنج ماه کاهش داد. هر چند، آقای اکبری بیش از چهار سال و نه ماه، یعنی چهار ماه بیش از دوران محکومیت در اوین زندانی بوده است. (ماده 18,  9 مهر 1403)

انتصاب اسقف اعظم کلیسای کاتولیک لاتین ایران به عنوان کاردینال

پاپ فرانسیس، روز یکشنبهِ ۱۵ مهر ماه ۱۴۰۳ اعلام کرد که ۲۱ کاردینال جدید از جمله دومینیک متیو، اسقف اعظم کلیسای کاتولیک لاتین در ایران را به عنوان کاردینال، روز هشتم دسامبر طبق مراسمی منصوب خواهد کرد.پاپ خاطرنشان کرد که این کاردینال‌های منتخب از سراسر جهان می ایند و این بیانگر جهانی بودن کلیسا است که محبت رحمانی خداوند را به همه مردم اعلام می‌کند.این برای نخستین بار است که واتیکان برای کلیسای کاتولیک لاتین در ایران کاردینال منصوب می‌کند. کاردینال ها مهمترین مقام در واتیکان را دارا هستند و شورای آنها پاپ بعدی را انتخاب خواهد کرد.جمعیت کاتولیک‌های لاتین ایران که اکثراً اتباع غیر ایرانی هستند حدود دو هزار است، در حالی که جمعیت کل کاتولیک‌های ایران که شامل ارمنی‌ها و کلدانی‌ها هم می‌شود، کمتر از شش هزار نفر تخمین زده می‌شود.روزنامه لا لیبر بلژیک به نقل از واتیکان نیوز نوشت که این پستی استراتژیک در ژئوپلیتیک کلیسا است و انتصاب دومینیک متیو امر بااهمیتی است و این قابلیت را دارد که دیالوگ واتیکان با ایران را تقویت کند به ویژه در چارچوب کنونی خاورمیانه.واتیکان و تهران از سال ۱۹۵۴ میلادی با یکدیگر روابط دیپلماتیک دارند.( ماده۱۸ ، ۱۶ مهر ۱۴۰۳)

هانیبال ژزف، یک موزیسین آشوری: از نظر آن‌ها من مجرم بودم

هانیبال ژزف ، آهنگساز و رهبر ارکستر آشوری اهل ایران که پایه‌گذار آنسامبل مسایا و آکادمی موسیقی بِن ایل در ایران بود و اجراهای فراوانی در زمینه‌های مختلفی از جمله موسیقی کلاسیک، فولک، تلفیقی و کلیسایی به روی صحنه برد. با وجود این‌که، هیچ فعالیت سیاسی نداشت، چندین بار بازداشت و بازجویی شد. او اکنون در آمریکا با پایه‌گذاری بنیاد فرهنگ و هنر گیلگمش فعالیت می‌کند و در تلاش است تا فرهنگ و هنر آشوری و ایرانی را حفظ کند و به اقوام دیگر بشناساند.هانیبال در گفتگویی از برخوردهای امنیتی و بازداشت‌هایی که به عنوان یک موزیسین مسیحی باید تحمل می‌کرد روایت میکند.وی میگوید در هر سنی تبعیض شکل خاص خودش راداشت در دوران مدرسه مادر همکلاسیش را خواسته بودند که چرا بایک پسر مسیحی دوست است وچرا آنها با یک خانواده مسیحی در ارتباطند ،ویا در ورود به کانون پرورش فکری زن متصدی به او تشر زده که عطری که تو زدی باعث شده روزه ام باطل شود،در دوران سربازی نیزاز طرف روحانی مسلمان به اسلام دعوت شده وگفته اند اگر مسلمان نشوی همان سرباز صفر باقی میمانی چون یک مسلمان زاده نباید زیر دست یک غیر مسلمان باشد،وی دوسال سربازی را به عنوان سرباز صفر به پایان رساند ،در مدرسه آشوری هاداخل مدرسه بین دختر وپسر رادیوار کشیده بودندوبعد که مدیر مدرسه یک  مسلمان آمد حتی محتوای آموزشی تغییر کرد وساعت زبان آشوری نیز کم شد،استخدام آنها ممنوع شد وبعد ها که موزیسین شد همیشه نگران لغو کنسرت هایش بوده وبارها وی را دستگیر کردند.وی میگوید در امریکا هم وضع بهتری ندارند وجامعه شان از هر نظر رو به اضمحلال است(ایران وایر ۲۴ مهر ۱۴۰۳)

بی خبری از وضعیت سه نوکیش مسیحی بازداشتی با گذشت بیش از ۲۰ روز

جهانگیر علیخانی، حامد مالامیری و غلام اسحاقی، سه نوکیش مسیحی ساکن نوشهر بیش از ۲۰ روز است که در بازداشت بسر میبرند و از وضعیت آنان اطلاعی حاصل نشده است. جهانگیر علیخانی، حامد مالامیری و غلام اسحاقی در تاریخ های ۲ و ۳ مهرماه توسط نیروهای اطلاعات سپاه در نوشهر بازداشت شدند. علیرغم گذشت بیش از ۲۰ روز از زمان دستگیری، تاکنون از محل نگهداری این افراد اطلاعی حاصل نشده و خانواده آنها در بی خبری کامل بسر میبرند. این امر افزایش نگرانی نزدیکان این نوکیشان مسیحی را در پی داشته است. تاکنون از اتهامات مطروحه علیه آنها اطلاعی حاصل نشده است. دی ماه سال گذشته، این سه شهروند به همراه ۱۷ شهروند دیگر در نوشهر و حومه چالوس توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند.( خبرگزاری هرانا26مهر1403)

 

 

 

 

 

 

پیروان سایر ادیان :

جمهوری اسلامی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌ های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌ نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌ های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌ اند.بازداشت‌ ها و خشونت‌ های هدفمند ارگان‌ های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می ‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌ فشارهای بیشتری قرار دارند، آن ‌ها از انجام مناسک مذهبی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌ اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهائیان را در این کشور اداره می ‌کردند، در زندان‌ های اوین و رجایی شهر به سر می ‌برند و ده‌ ها تن از پیروان آن نیز در زندان ‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌ های طولانی شده اند. یکی از آیین‌های مذهبی در ایران، «یمانی» نام دارد که مدعی زمینه‌سازی ظهور امام دوازدهم شیعیان است.

 

در این ماه :

 

خطر اجرای حکم اعدام آروین قهرمانی، شهروند یهودی ایرانی

آروین قهرمانی، شهروند یهودی ایرانی، به اتهام «قتل عمد»، توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به اعدام محکوم شده و به نوشته سازمان حقوق بشر ایران، درخواست اعادهٔ دادرسی او یک بار دیگر در شعبه ۲۹ دیوان عالی کشور رد شده است.آروین قهرمانی که به اتهام قتل امیر شکری در یک دعوای گروهی بازداشت و به قصاص نفس محکوم شده، اتهام خود را رد کرده است.از سوی دیگر، خانواده مقتول پذیرش دیه از یک خانواده یهودی را رد کرده‌اند.( رادیو فردا  6 مهر 1403)

کرمانشاه، امیرحسین حق‌جویان، از فعالان جامعه یارسان با تودیع قرار وثیقه آزاد شد

روز شنبه ١٤ مهر ١٤٠٣، امیرحسین حق‌جویان، پسردایی و از دوستان نزدیک رضا رسائی، معترض اعدام شده با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت از زندان مرکزی کرمانشاه آزاد شد.به گفته یک منبع مطلع، این فعال جامعه یارسان طی مدت بازداشت از دسترسی به وکیل و ملاقات باخانواده محروم بوده است.آقای حق‌جویان در تاریخ ٩ مهر ١٤٠٣ پس از اتمام مراحل بازجویی از یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی کرمانشاه به زندان مرکزی این شهر منتقل شد.صبح روز دوشنبه دوم مهر ١٤٠٣، نیروهای امنیتی به نهالستان محل کار امیرحسین حق‌جویان واقع در کمربندی شهر صحنه استان کرمانشاه یورش بردند و اقدام به بازداشت وی کردند.تاکنون از دلیل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه آقای حق‌جویان اطلاع دقیقی به دست نیامده است.(کردپا ۱۵ مهر ۱۴۰۳)

برگزاری نمایشگاه ضدیت با اقلیت‌های مذهبی در ساری

رسانه‌های ایران از برگزاری نمایشگاهی با عنوان «آب و سراب» در روزهای آتی با موضوع تبلیغ علیه اقلیت‌های دینی به‌ویژه دیانت بهایی خبر داده‌اند. نمایشگاه «آب و سراب» از روز ۲۱ مهر به مدت یک هفته با همکاری موسسه فرق و ادیان حق‌پژوهی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و شهرداری ساری در «بوستان ولایت» شهرستان ساری دایر خواهد شد.این نمایشگاه با هدف آنچه برگزارکنندگان آن «آشنایی با تفکرات و انحرافات» اقلیت‌های دینی در ایران خوانده‌اند برگزار می‌شود.احسان آهنگر مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي در نشستی مطبوعاتی گفت بیشترین تخلفات راپیروان آیین بهایی انجام میدهند،به آنها هشدارداد وگفت آنها شناسایی ومجازات میشوند،دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم دورها وکارگاه های مجازی دارد به قصدآموزش مبلغان برای نقد وبررسی فرقه انحرافی ومیخواهند ادیان بهایی ،تصوف ومسیحیت تبشیری ،یمانی،باستان گرایی ایرانی ووهابیت رانقد کنن (ایران وایر ۱۹ مهر ۱۴۰۳)

امام جمعه تبریز: اقلیت‌های دینی و گروه‌های عرفانی، ابلیس مجسم هستن

احمد مطهری اصل روز یکشنبه ۲۲ مهر در حاشیه نمایشگاهی با موضوع ضدیت با اقلیت‌های دینی در تبریز، ادعا کرد که دیانت بهایی از آغاز با هدف تفرقه میان مسلمانان به‌وجود آمد و اکنون به ابزاری در دست جریان صهیونیسم و استکبار جهانی تبدیل شده است.این نمایشگاه که «پیچک انحراف» نام دارد در شهرستان تبریز افتتاح شد و قرار است که آثاری با هدف تبلیغ علیه اقلیت‌های دینی در آن به نمایش درآید.نماینده علی خامنه‌ای در استان آذربایجان شرقی ضمن ابراز این ادعا که گروه‌های عرفانی و اقلیت‌های دینی در ایران «رهبران شیطانی» هستند، افزود: «برخی از آنها ابلیس مجسم هستند.»مطهری همچنین دلیل افزایش تعداد گروه‌های عرفانی و ادیان نوظهور در ایران را کم شدن تعدادروحانیانی عنوان کرد که در گذشته رهبران این اقلیت‌های دینی را تکفیر می‌کردند.او افزود که رشد این گروه‌ها با روش‌های نرم ممکن نیست و با استناد به گفته‌ای از علی خامنه‌ای تاکید کرد: سران آنها باید با روش‌های سخت کنترل شوند.(ایران وایر ۲۳ مهر ۱۴۰۳)

آگاهی بیشتر:

این گزارشات آماری از میان بیش از 71  خبر که در طول مهر ماه 1403 تهیه شده است.

آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ درصد واقعیت‌های جامعه باشد.

این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند ایسنا، هرانا، ایسنا، ایرنا، ایلنا، هنر آنلاین، باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فارس، کیهان، همشهری آنلاین، مرداد‌نیوز، سازمان ماده 18، کردپرس، کردپا، کمپین فعالین بلوچ، هه‌نگاو، بی‌بی‌سی فارسی، جمع‌آوری گرمردادده، تهیه شده است.

همکارانی که در گردآوری این موارد خبری نقض حقوق ادیان در مهرماه همکاری کردند خانم‌ها و آقایان: کریم ناصری، آرشا کچوئیان، صدرا مجیب یزدانی، سینا اشجعی، امیر پالوانه، سعید بهشتی متین، اسفندیار سنگری، نغمه ظریفی‌مقدم، عباس رهبری، مریم حبیبی، آیلین علی‌وردی‌لوییی، کوثر ولی‌زاده، پروین محمدی افقا، شراره هادی‌زاده رئیسی، می‌باشند. اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

https://adian.bashariyat.org/

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تهران؛ بازداشت و بلاتکلیفی غزل مرزبان جورشری نوکیش مسیحی در زندان اوین

۳ آذر ۱۴۰۳ هه نگاو غزل مرزبان جورشری، شهروند نوکیش مسیحی اهل تهران توسط نیروهای پلیس امنیت جمهوری اسلامی ایران بازداشت شده و کماکان بلاتکل...